בקרוב אצלנו? שני מתקנים להפקת אנרגיה מפסולת יוקמו בישראל

בכתבה שפורסמה באתר "הארץ" נכתב כי בשנים הקרובות ייבנו שני מתקנים שמטרתם היא מחזור פסולת והפקת אנרגיה ממנה. המתקנים ייבנו במרכז הארץ. יש לציין כי משרד הפנים כבר אישר מוקדם יותר להקים מתקן באתר "חירייה" שבמסגרתו ימוחזר חלק ניכר מהפסולת שמיוצרת במרכז הארץ ותופק ממנו אנרגיה. כעת נפתח מכרז על ידי משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה, שמטרתו הקמת המתקן הנוסף.

הובא על ידי אריאל מליק

כ-1,500 טון פסולת יטופלו במתקן הגדול בחירייה – מדובר בחצי מהכמות שמיוצרת בגוש דן. כ-50 אחוז מהפסולת שתועבר תעבור מחזור או שתופק ממנה אנרגיה. מוצרי פלסטיק, נייר וטקסטיל יועברו כחומר שישמש להבערת תנורים לייצור מלט. שאר הפסולת תנוצל לטובת יצירת קומפוסט והחלק שלא ינוצל, ייטמן. ההערכות מדברות על השקעה של כ-300 מיליון ש"ח שנדרשים על מנת להקים את המתקן. העבודות צפויות להיפתח בעוד מספר חודשים.

המתקן השני צפוי לטפל בכמות של למעלה מ-1,000 טון פסולת אורגנית ביום, ויקבל אליו בעיקר שאריות של מזון. משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה פרסמו לפני מספר ימים מיון מוקדם במכרז להקמת המתקן. ההערכה לגבי מועד תחילת פעילות המתקן – שנת 2016. פרט נוסף שאינו ידוע בשלב זה הוא מיקום המתקן. בכל מקרה, יזם פרטי יפעיל את המתקן כ-25 שנה ויעביר אותו למדינה בתום התקופה. מהפסולת האורגנית יהיה ניתן לייצר חשמל.

עוד צוין במהלך הכתבה כי המשרד להגנת הסביבה מקדם לאחרונה ברשויות המקומיות מהלך שנועד להפריד פסולת יבשה מפסולת רטובה – כדי שיהיה ניתן להעבירה למחזור ולטובת הפקת אנרגיה. תקציב של מאות מיליוני שקלים כבר הוקצה לשם כך.

איש העסקים אריאל מליק – מתמחה בשוק ההון. אריאל מליק הוא יזם המשקיע בחברות אנרגיה וביוכימיה.

נגישות